Comunitatea OSC – EuroUrbanism: Arhitectura sub influența tehnologiilor

Distribuie

Întâlnirea Comunității OSC – EuroUrbanism desfășurată la finalul lunii octombrie, a reunit în mediul online specialiști în arhitectură și urbanism, pentru o discuție incitantă pe tema arhitecturii sub influența tehnologiilor.

Încă din faza incipientă a unui proiect și până la sfârșitul acestuia, tehnologia afectează modul în care arhitecții proiectează clădirile, chiar și modul în care clienții experimentează procesul de proiectare. De la tehnologia BIM, până la Realitatea Virtuală, invitații speciali ai acestei ediții au prezentat o reinterpretare a arhitecturii clasice prin intermediul noilor tehnologii.

Moderatorul întâlnirii, Arh. Șerban Țigănaș, Preşedinte – Dico şi Țigănaş birou de proiectare, Decan – Facultatea de Arhitectură și Urbanism Cluj-Napoca, i-a avut ca invitați speciali pe Arh. Andreea Ion Cojocaru – CEO & Co-Founder – NUMENA; Arh. Stefan Constantinescu – Co-Founder, Președinte – BIMTECH – Asociația pentru Cercetarea, Dezvoltarea și Implementarea Tehnologiilor în Construcții; Arh. Andrei Stefanescu – Co-fondator, Managing partner – Studio AE; George Ivan – Technology Consultant – Fujitsu.

Arh. Andreea Ion Cojocaru, CEO & Co-Founder la NUMENA,  a prezentat trei modalități de a folosi Realitatea Virtuală (VR) dincolo de vizualizare și colaborare, și anume: workflow și metodologie în faza de concept (noi asociații cognitive, un nou rol al clientului), o redefinire a conceptului de spațiu arhitectural (de la obiectul arhitectural la experiența subiectivă a spațiului) și conceptul de user testing în arhitectură.

Numena este o companie formată de un grup de arhitecți care programează, din două mari motive:

În primul rând, consideră că este foarte importantă libertatea de a programa singuri ceva de care au nevoie, în metodologia proprie, atunci când vor să încerce ceva nou din punct de vedere al design-ului. Și, în al doilea rând, ideea de spațiu virtual este de mare interes pentru ei, fie că vorbim de un spațiu virtual care se află în spatele ecranului – cum este cel din softurile clasice 3D sau că ne referim la noua versiune a acestui spațiu virtual – spațiul virtual imersiv pe care îl accesăm prin intermediul căștilor sau ochelarilor VR.

Numena este împărțită în două departamente – unul se ocupă de aplicații de realitate virtuală pentru training și marketing, și, cel de-al doilea, se ocupă cu arhitectura fizică, unde se derulează proiectele clasice.

În viziunea arh. Andreea Ion Cojocaru „programarea este importantă pentru că acestor spații virtuale li se pot adăuga comportamente. Noi, ca arhitecți, facem clădiri, obiecte care nu se mișcă și cu care oamenii nu pot interacționa. De aici potențialul imens al spațiilor virtuale, combinate cu programarea ce redă arhitecților posibilitatea de a introduce interacțiuni în aceste spații 3D”.

Unul dintre proiectele interesante, prezentate de Andreea, este o aplicație de sine stătătoare, dezvoltată de echipa Numena, care cuprinde toate instrumentele necesare  dezvoltării de proiecte de arhitectură fizică, la nivel de concept. „Practic, cu ajutorul acestei aplicații nu mai este nevoie să începi cu o schiță sau cu un spațiu 3 D, poți intra direct în realitatea virtuală și să iei decizii legate de designul acelei clădiri, direct la scală imersivă, 1:1”, a explicat arhitectul.

Acest soft îi entuziasmează din multiple motive cum ar fi o reinterpretare a arhitecturii, o dinamică complet nouă a relației clasice arhitect-client, ideea unei clădiri ca fenomenologie și ideea de user testing.

Un alt lucru pe care îl experimentăm, cu două proiecte pilot pe care le avem, este rolul clientului. În mod normal, este foarte dificil pentru un client să ofer o părere asupra tuturor aspectelor legate de un proiect, complexitatea fiind prea mare. De asemenea, există și abstracția simbolismului, a liniilor, a semnelor pe care noi le scriem pe hârtie și pe care clientul nu le înțelege. Am început să aducem clienții în acest mediu virtual la fazele incipiente ale unui proiect și îi lăsăm să ia anumite decizii, cum ar fi să poziționeze pereții de structură sau ferestrele. Astfel, rezultă foarte multe lucruri interesante și o dinamică complet nouă a relației clasice dintre arhitect și client”, a adăugat Arh. Andreea Ion Cojocaru.

Arh. Andrei Stefanescu este Co-fondator și Managing partner la Studio AE un „entuziast al tehnologiei, în special partea imersivă a VR-ului. În prezent, folosim în proiectare, pe cât de mult posibil, BIM, pentru a reduce erorile și pentru a genera mai rapid listele de cantități”.

O problemă cu care se confruntă tot mai mulți arhitecți este pierderea din informații „Am constat că, după ce are loc acest proces de proiectare, vine acest mare filtru al predării, în care toată informația noastră trece din digital pe hârtie. Doar că de acest filtru nu trece toată informația, iar, din acest motiv, foarte mult timp îl petrecem pentru rezolvarea de probleme în execuție”, a explicat arhitectul.

În viziunea arhitectului Andrei Stefanescuasistăm la o accelerare și la un ritm extraordinar la care a ajuns tehnologia în partea de proiectare, iar următorul pas ar trebui să fie către zona de execuție lăsată ușor în urmă. În viitor, arhitectura se va îndrepta foarte mult spre AI (Inteligența Artificială).

Dezbaterea video „Arhitectura sub influența tehnologiilor” este una din întâlnirile lunare ale Comunității OSC – EuroUrbanism, dezvoltată de Oameni și Companii cu sprijinul FujitsuWienerberger și Velux, în calitate de Parteneri.

Partener profesional al platformei EuroUrbanism.ro este Uniunea Arhitecților din România.

Oameni și Companii – OSC este un ecosistem avansat de marketing care integrează peste 130 comunități business și profesionale și 35 de platforme digitale proprii asociate acestor comunități. Toate comunitățile OSC: aici. Toate platformele OSC: aici. Portofoliul OSC: aici.

Activități similare