Impactul inovației în școlile din România a reprezentat tema discuțiilor celei de a patra întâlniri organizată în cadrul platformei OSC – Hackathons.
Educația de astăzi duce la dezvoltarea societății din viitor. Motiv pentru care inovația din unitățile de învățământ aduce un impact major în modul de evoluție a întregului sistem educațional. Invitații din cadrul întâlnirii: Andreea Paul – Fondator & Președinte INACO, Evelina Necula – Fondator, Kinderpedia, Dragoș Iliescu – Fondator, BRIO și Dan Lungu – Coordonator Program „Ciugud Smart Village” au pus în prim plan impactul tehnologiei și digitalizării cât și necesitatea integrării acestora în pregătirea competențelor elevilor pentru meseriile viitorului.
În viziunea prezentată de Dragoș Iliescu, inovațiile care se realizează în România au un minus important, și anume faptul că sunt făcute punctual, individual și nu într-o manieră masivă, prin conlucrarea tuturor entităților capabile și interesate de progres. România se află într-o poziție de mijloc în comparație cu celelalte state, iar asta se datorează faptului că ,, nu dispunem de aceleași instrumente de evoluție. Educația este mai mult o paradigmă iar competențele necesare secolului XXI nu se pot obține prin aceleași metode de învățare utilizate până acum”, este de părere fondatorul BRIO.
Din punctul de vedere al inițiatoarei proiectului Kinderpedia, Evelina Necula, tehnologia este pentru copii o modalitate de afirmare, asimilare de noi competențe și de creștere a încrederii în forțele proprii. Însă inovația nu este un ajutor doar pentru elevi ci și pentru profesori ,, nu putem avea o educație inovatoare fără să avem profesori care să se simtă apreciați, a căror efort să fie vizibil pentru comunitate, al căror statut în societate să nu crească. Iar tehnologia are pârghiile necesare să facă acest lucru”. Instrumentele digitale trebuie să ajute atât profesorii cât și elevii, să facă întreg procesul educațional mai productiv și vizibil.
Dan Lungu, Coordonator Program „Ciugud Smart Village”, a exemplificat ideea conform căreia digitalizarea și impactul benefic al acesteia în școli este direct proporțională cu modul în care aceasta este implementată în unitățile de învățământ. Maniera în care profesorii aleg să utilizeze tehnologia este cea care aduce plus valoare sistemului de educare ,,inovarea nu ar trebui să fie neapărat digitală ci mai mult axată pe modul în care se face predarea. Degeaba aducem tehnologie în școală dacă nu mergem mai departe inovând și modul de predare”. Importanța acestui ultim fapt prezentat reiese din faptul că piața muncii actuale nu va mai fi la fel în următorul deceniu iar copii trebuie să fie pregătiți pentru cerințele din viitor.
Punctul de vedere evidențiat în cadrul mesajului înregistrat al Andreei Paul, fondator INACO, este faptul că scopul tehnologiilor de astăzi este cel de a dezvolta gândirea computațională a copiilor. Necesitatea societății actuale constă în crearea unui echilibru între oameni, abilități digitale și natură. Elevii trebuie antrenați în dezvoltarea gândirii creative, a capacității de a interacționa cu tehnologiile, deoarece ,,alfabetizarea tehnologică și digitală este la fel de importantă precum cea funcțională”.
Comunitatea OSC – Hackathons este dezvoltată de Oameni și Companii, cu suportul Asociației Române pentru Lingvistică Computațională (ARLC), și este deschisă organizațiilor și persoanelor interesate să susțină inovația disruptivă din România.
Oameni și Companii-OSC oferă soluții de marketing utilizând un ecosistem propriu de +130 comunități business sau profesionale si platforme digitale asociate. O listă cu aceste platforme puteți vedea aici. O listă de comunități, aici.