Conf. Dr. Lucian Eva, Managerul Spitalului Clinic de Urgență “Prof. Dr. Nicolae Oblu” Iași: În profesia noastră ai obligația ca medic să te educi permanent și să comunici corect cu pacientul

Distribuie

Pe 4 decembrie, în cadrul webinarului “Instrumente de promovare digitală pentru spitalele publice”, tema a fost dezbătută de jurnalistul Dorin Chioțea și invitatul acestuia, Conf. Dr. Lucian Eva, care a oferit perspectiva sa de manager al Spitalului Clinic de Urgență “Prof. Dr. Nicolae Oblu” Iași.

“Spitalul Clinic de Urgenţă Prof. Dr. Nicolae Oblu Iași este o poveste aparte în ceea ce însemnă actul medical din România, cel putin în ultimii 12 ani, de când coordonez acest spital. Spitalul Oblu este unic ca și concept în zona Moldovei, fiind dedicat științelor neurale, nu facem altceva decât să tratăm patologia cranio-cerebrală și vertebrală, cu tot ce însemnă specialitățile conexe, adică neurlogie, oftalomologie, anestezie și terapie intensivă, cabinete ORL, toate care concură la rezolvarea patologiei complexe ce se poate afla la nivelul craniului și măduvei spinării”, a explicat Dr. Lucian Eva.

“Comunicarea prin social-media funcționează foarte bine”

Site-ul web al spitalului a apărut încă din 2011, când încă nu era implementată în România, la nivelul spitalelor de stat, strategia de promovare online. Site-ul neuroiasi.ro este updatat, intuitiv și prietenos, cuprinzând toate informațiile necesare pe care le cauți atunci când te adresezi unui spital.

“În cadrul secțiunii Noutăți prezentăm ce se întâmplă nou în spitalul de neurochirurgie și aici voi face o paranteză, pentru că spitalul are asociat acestui site și o pagină de facebook oficială, care funcționează foarte bine și care a dus la creșterea adresabilității spitalului mai mult decât ne-am fi așteptat. Povestea a plecat de la cei cu care colaborăm în organizarea de evenimente de educație medicală, care ne-au spus că facem lucruri frumoase, avem intervenții chirurgicale, dotări, dar trebuie să fim prezenți și în zona de social-media. La început nu am fost foarte încântat de această perspectivă, pentru că orice expunere publică poate să atragă nu numai avantaje, dar spre surprinderea noastră și mă bucur că am făcut lucru acesta, am constantat că este foarte bine privită de pacienți, care se informează pe aceste canale de comunicare din social media și se adresează spitalului”, spune Dr. Lucian Eva.

Potrivit acestuia, nevoia de promovare a spitalului a venit din faptul ca la consultații sosesc pacienți cu patologie cranio-cerebrală sau vertebrală, care nu își găsesc rezolvarea corectă în alte clinici de stat sau private din România sau nu au parte de un act medical maximal în ceea ce privește patologia lor. Aceasta din varii considerente: fie clinicile respective nu au dotarea necesară, fie nu au specialiștii necesari, fie din necunoaștere.

“În ultimii ani, Spitalul Oblu a beneficiat de dotări maximale pe domeniul nostru de interes, de la imagistică preoperatorie, imagistică intraoperatorie, iar recent avem implementat Laboratorul de Radiochirurgie Stereotactică de tip Gamma Knife. În cadrul acestui laboratorul, specialiștii noștri au reușit să ofere pacienților tratamente fără durere, cu precizie și în siguranță. Suntem probabil singurul spital public în care facem intervenții în regim privat la pacienți care nu sunt asigurați și care nu sunt din comunitatea europeană. Vecinătatea cu Ucraina și Republica Moldova ne permite acest lucru și avem aproape săptămânal câte o intervenție chirurgicală, fie pe domeniul nostru de neruochirurgie sau pe partea de Gamma Knife, iar pacienții plătesc aceste servicii medicale, nefiind asigurați în România”, adaugă managerul Spitalului Clinic de Urgență “Prof. Dr. Nicolae Oblu” Iași.

“Nu poți să faci munca pe care o facem noi zi de zi dacă nu îți iubești semenii”

Întrebat cum gestionează comunicarea cu numerosul corp medical al spitalului, Dr. Lucian Eva oferă un răspuns inedit: “Noi de-a lungul vieții avem 20 de cicluri de celule stem, putem trăi până la 140 de ani, eu mi-am făcut calcule și pot trăi până la 90 de ani, am multe de făcut în viață, nu ai cum să stai și să aștepți să îi faci pe toți să înțeleagă că trebuie făcută performanță și că și angajatul ca atare, colegul tău, trebuie să depună și el efortul ca să își crească nivelul de înțelegere. Comunicarea dificilă nu este numai din vina șefului ci și din vina angajatului, nici el nu se străduiește, așteaptă și el să i se dea informația gata digerată. În profesia noastră ai obligația ca doctor să te educi permanent, să comunici corect cu pacientul. Instituția poate să îți pună la dispoziție toate mijloacele pentru a trata corect bolnavul, pentru a avea previziunea lucrurilor în ceea ce privește evoluția acestuia, iar cel care nu face acest lucru, nu o face pentru că ori nu întelege sau nu vrea să se străduie să înțeleagă”.

Dr. Lucian Eva mai spune că evaluările pozitive și feed-back-ul foarte bun din partea pacienților nu ar fi posibile fără un efort continuu al întregii echipe a spitalului. “Reușim să facem aceasta prin foarte multă muncă, prin ore nesfârșite de stat la spital. În medicină și mai ales în specialitatea noastră nu poți să minți, dacă minți te excluzi automat tu ca individ și daca vrei să fii pe piața concurențială a medicinei, te excluzi și de acolo. Astăzi Spitalul de Neurochirurgie este în top, avem Gamma Knife, puține spitale din lume își permit, nu financiar ci din punct de vedere al perfecționalismului să implementeze și să utilizeze un asemenea tip de tehnologie. Deci reușim prin foarte multă muncă, prin corectitudine, transparență și prin foarte multă iubire față de oameni, pentru că nu poți să faci lucru acesta dacă nu îți iubești semenii. Pentru activitatea noastră medicală acestea sunt lucruri normale și firești, așa ar trebui să se întâmple peste tot, într-un sistem de sănătate onest”.

Activități similare

Spitale Publice
Dr. Alexandru Pătrașcu, Spitalul Orășenesc Tîrgu Neamț: Anul 2023 ne-a menținut într-o agitație continuă benefică

Dr. Alexandru Pătrașcu, managerul Spitalului Orășenesc „Sf. Dimitrie” din Tîrgu Neamț, descrie anul 2023 ca fiind unul plin de activități, ce a menținut unitatea sanitară într-o agitație continuă benefică. Cu procesul de acreditare în plină desfășurare și vizita comisiei de specialitate iminentă, fiecare angajat, inclusiv managerul, a trebuit să se adapteze noilor reglementări.