Cea mai recentă întâlnire a comunității OSC-Administrație,de pe data de 17 martie, a găzduit o discuție asupra unei teme de interes pentru administrația publică centrală și locală: „Digitalizarea sectorului public prin finanțări din PNRR”.
Nevoia de digitalizare a sectorului public este motivată de nevoia de eficientizare a calității serviciilor publice, de debirocratizare, dar și de creștere a transparenței instituțiilor de stat. Cu toate acestea, accelerarea procesului de transformare digitală a fost determinată, în mare parte, de restricțiile impuse de pandemia din ultimii doi ani. În prezent, finanțarea proiectelor de digitalizare prin PNRR reprezintă un pas important spre modernizarea administrației publice, dar care presupune atât oportunități cât și provocări.
Invitații evenimentului, Michele Giove, Senior Manager, Government & Public Sector, EY și Marius Pădureanu, Senior Account Executive for Public Sector la Microsoft România, au discutat despre cum pot fi accesate fondurile din PNRR și ce soluții de digitalizare sunt disponibile pentru administrația publică alături de moderatorul întâlnirii, Mihai-Bogdan Petrișor.
În cadrul întâlnirii, Michele Giove, Senior Manager, Government & Public Sector la EY, a susținut o prezentareal cărei conținut a constat într-o sinteză a ce s-a făcut până acum în România și care sunt provocările și oportunitățile viitoare. Obiectivul de a livra servicii publice presuspune disponibilitate și calitatea serviciilor trebuie să fie cât mai ridicată. „Serviciile trebuie să fie proiectate într-o mainieră digitală cât mai ușoară și prietenoasă cu utilizatorul astfel încât el se prefere să comunice digital cu administrația publică, practic să fie calea principală de comunicare”, este principiul digital bydefault promovat de Comisia Europeană, a menționat acesta.
De asemenea, Michele Giove a realizat o serie de aprecieri asupra evoluției procesului de digitalizare în România. În ciuda progresului înregistrat în ultimii ani, există încă o discrepanță majoră între România și alte state member UE. Infrastructura IT existentă și expertiza, pe care le întâlnim peste tot în țară, reprezintă oportunități ce trebuie utilizate. Rețeta succesului pentru România o poate reprezenta îmbunătățirea colaborării dintre sectorul public și cel privat, în special în ce privește problematica transformării digitale în sectorul public.
Acesta a apreciat ca un pas următor, oportunitatea care derivă din Planul Național de Redresare și Reziliență, astfel că mai mult de 20% din fondurile acestui plan sunt alocate investițiilor legate de transformarea digitală. Acest lucru duce la mai multe reforme și investiții majore în ceea ce privește conectivitatea digitală, securitatea cibernetică, dar competențele digitale în sectorul public și în țară.
Michele Giove a precizat că alfabetizarea digitală a afacerilor și a cetățenilor este crucială pentru funcționarea administrației publice într-o manieră digitală, în sensul că este un proces care se derulează în ambele sensuri – pe de-o parte sectorul public poate influența și poate investi în imbunătățirea competențelor digitale ale userilor, iar pe de altă parte cu cât mai mulți useri sunt digitalizați cu atât ei vor solicita servicii digitale.
Comunitatea OSC-Administrație este administrată de Oameni și Companii. Oameni și Companii-OSC oferă soluții de marketing utilizând un ecosistem propriu de +100 comunități business sau profesionale si platforme digitale asociate. O listă cu aceste platforme puteți vedea aici. O listă de comunități, aici.