Raluca Micu (BNR): Piaţa bancară din România are printre cele mai mici rate de fraudă din Europa

Distribuie

Piaţa bancară din România are printre cele mai mici rate de fraudă din Europa, undeva la 0,007%, a declarat Raluca Micu, şefa Direcţiei Supraveghere Plăţi din Banca Naţională a României (BNR).
“La identificarea în timp real a unor tranzacţii care au potenţial fraudulos este foarte mult de lucru. Vorbim de bănci care au şi sistemele legacy, sisteme tradiţionale, iar tehnologiile acestea inovatoare nu sunt în toate situaţiile compatibile cu infrastructura tradiţională. E o perioadă de adaptare şi de dezvoltare, care are nevoie, bineînţeles, de un timp corespunzător. Dar suntem bucuroşi că, de exemplu, în piaţa din România avem o rată de fraudă care este undeva la 0,007, la nivel european. Adică o cifră foarte, foarte mică comparativ cu celelalte state, ceea ce înseamnă că, deşi poate am fost nu neapărat proactivi, am fost mai precauţi în a adresa acest fenomen şi am văzut rezultate”, a susţinut Micu.
Reprezenta BNR a adăugat că instrumente inovative, precum Inteligenţa Artificială, sunt necesare a fi introduse în zona bancară pentru detectarea fraudelor.
“Credem că astfel de instrumente (Inteligenţă Artificială, n.r.) sunt necesare pentru zona de fraudă şi nu vedem cum ar putea ca lucrurile să evolueze într-o altă direcţie când vorbim despre atât de multe plăţi, când vorbim despre date pe lanţul de plată. La o tranzacţie de comerţ electronic sunt undeva peste 200 de informaţii care se transmit, astăzi, legate de plată, de comerciant, de produs etc. Deci, este clar că toată direcţia şi toată atenţia se îndreaptă către astfel de instrumente. În zona de risc, în zona de creditare în mod special, cred că îngrijorările, sau cel puţin preocupările sunt mai crescute, pentru că într-adevăr trebuie să avem astfel de modele care să ne asigurăm că îndeplinesc nişte standarde minime din perspectiva de etică. Există o reglementare la nivel european, pe zona de Inteligenţă Artificială, care tocmai asta îşi propune să facă: să aducă această încredere în modele, să le facă explicabile atât pentru reglementatori, cât şi pentru cei care le folosesc şi, până la urmă, să asigure această protecţie pe datele clienţilor”, a explicat reprezentanta BNR. AGERPRES

Activități similare